Mindful begin van 2020

Komende weken gaan nieuwe trainingen van start.
Er zijn nog plaatsen beschikbaar, dus meld je snel aan!

Mindful met je peuter
24 januari 2020

Vrijdagen van 10:00 tot 12:00
bij Rumah Yoga
co-trainer: Julia Offerman

Sessies zonder peuter: 24/1, 31/1, 7/2, 14/2
met je peuter: 28/2, 6/3, 13/3, 20/3, 27/3
terugkomsessie zonder peuter: 29/5

Aanmelden >>

 

Mindfulnesstraining (MBSR)
English spoken
22nd of January

Wednesdays from 1:30pm – 4:00pm
Dates sessions: 22/1, 29/1, 5/2, 12/2, 19/2, 26/2, 4/3, 11/3
Mini retreat: 29/2 from 2:00pm to 8:00pm
@ Yogaschool Noord
Nachtegaalstraat 157 (entry through Havikslaan 20-22)
1021 EZ Amsterdam

Sign up now >>

Jouw eigen kompas als ouder

Wanneer je een baby krijgt kun je overweldigd worden door alle goedbedoelde adviezen, richtlijnen en je eigen verwachtingen. Maar wat past er bij jou en bij je baby? Voor mij duurde het een tijd voordat ik mijn eigen kompas gevonden had, en mindfulness vervulde een cruciale rol.

Ik herinner nog goed hoe de babytijd van mijn dochter Aoife aan kon voelen als een droom. Niet alleen was ik vol verwondering over mijn mooie kleine meisje, maar ik had ook een ongemakkelijk gevoel van niet weten wat het beste was voor mij en mijn dochter.

Ik had tijdens de zwangerschap een cursus gedaan met mijn partner en een stuk of vijf boeken gelezen die elkaar allemaal tegenspraken. Als het aankwam op slapen en nabijheid had Aoife uitgesproken behoeftes waar consultatiebureau en andere deskundigen geen goed antwoord op hadden. Onze dochter liet zich simpelweg niet in een voorgeschreven malletje persen, en die worsteling putte ons allemaal uit.

Met zeven maanden besloten mijn partner en ik om het advies het raam uit te gooien. We hadden Aoife genoeg leren kennen om op onze eigen inzichten te vertrouwen, en mindfulness hielp mij om helder te weten wat goed voelde. Ik en mijn partner zetten een koers uit die bij ons paste en binnen een paar dagen kwam er rust in ons gezin.

Korte tijd erna kwam ik in aanraking met ‘Mindful met je baby’, en tijdens de opleiding vielen er continu muntjes. De training is bijzonder omdat je mindfulness ontwikkelt in contact met je kindje. Iets waar in de traditionele mindfulnesstraining (MBSR) nauwelijks aandacht aan besteed wordt.

Tijdens ‘Mindful met je baby’ leer je met praktische oefeningen de behoeftes van je baby lezen, maar ook oefen je om te switchen tussen aandacht voor jezelf, en aandacht voor je kindje. Zo krijg je weer de ruimte om voor jezelf te zorgen en daarmee van deze bijzondere tijd te genieten.

In ‘Mindful met je baby’ krijg je informatie over de ontwikkeling van je baby en de relatie tussen ouder en kind volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Je wordt ondersteund in het ontwikkelen van jouw eigen visie op het ouderschap, vanuit het vertrouwen dat met de juiste aandacht vanzelf helder wordt wat er nodig is.

‘Mindful met je baby’ helpt je dus om je eigen kompas te ontwikkelen. Zo kun je in elke ontwikkelingsfase bewust kiezen welke koers je met je gezin wilt varen.

Aankomende vrijdag begin voorlopig de laatste ‘Mindful met je baby’ in Amsterdam-Noord. Er zijn nog plaatsen beschikbaar, meld je dus snel aan!

Co-trainer Julia Offermans stelt zich voor.

Over twee weken start de nieuwe ‘Mindful met je peuter’. Peuterspecialist Julia Offermans zorgt tijdens de training voor je kindje. Hieronder stelt ze zicht voor.

Julia Offermans: even voorstellen!

Julia werkt als junior-onderzoeker bij UvA Minds, een academisch behandelcentrum binnen de specialistische GGZ voor kinderen en hun ouders. Julia houdt zich daar bezig met onderzoek naar de effectiviteit van behandelingen, en de samenhang tussen autismespectrumstoornis (ASS) en aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis (ADHD). Verder rondt zij in januari haar (research) masteropleidingen Child Development and Education en Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam af.

Julia, wat boeit je aan de ontwikkeling van peuters?

Wat mij boeit aan de ontwikkeling van peuters is hoe snel deze verloopt. Ik vind het vooral mooi om te zien hoe peuters steeds meer naar autonomie streven, en daarbij steeds meer hun eigen persoontje worden. Wat mij het meest aanspreekt aan werken met de peuterdoelgroep, is dat – omdat peuters zich zo snel ontwikkelen – er in een relatief korte periode en met een relatief klein steuntje in de rug al veel vooruitgang kan worden geboekt.”

Wat is je ervaring en achtergrond?

Voor mijn masteropleiding Pedagogische Wetenschappen heb ik een klinische stage gelopen bij PeuterPlus!, een project binnen Spelenderwijs Utrecht. Dit project is ontwikkeld voor peuters die niet voldoende profiteren van het voorschoolse educatie (VVE)-aanbod, en moeilijkheden laten zien op verschillende gebieden, zoals de Nederlandse taalontwikkeling, het doelgerichte gedrag of de sociaal-emotionele competentie. Binnen een PeuterPlus!-traject wordt er op een handelingsgerichte manier diagnostisch onderzoek gedaan en ondersteuning geboden aan de peuter.

Tijdens deze stage, die 10 maanden duurde, heb ik vier PeuterPlus!-trajecten uitgevoerd. Binnen deze trajecten richtte ik me voornamelijk op de peuters. Bijvoorbeeld door middel van het afnemen van taakjes, het doen van observaties en het bieden van speltrainingen. Ik heb hierbij ook samengewerkt met ouders en pedagogisch medewerkers, bijvoorbeeld door het voeren van gesprekken, het doen van huisbezoeken en het opstellen van ondersteuningsplannen.”

Verder ben ik voor mijn research masteropleiding Child Development and Education mijn thesis aan het afronden naar de effectiviteit van de Vrolijke Peuter-training. Binnen deze korte interventie leren ouders over verschillende ouderschapstechnieken, waarmee zij op een respectvolle manier kunnen communiceren met hun peuter die passend is voor zijn/haar ontwikkelingsfase. Het doel van deze interventie is om driftbuien te voorkomen en verminderen. Zelf heb ik de Vrolijke Peuter-technieken tijdens mijn stage bij PeuterPlus! in de praktijk kunnen brengen.”

Wat spreekt je aan in Mindful met je Peuter?

Het waardevolste wat ik binnen mijn stage en scriptie heb geleerd, is dat het belangrijk is om je af te stemmen op wat een peuter nodig heeft. Tevens heb ik ervaren dat dit best wel eens lastig kan zijn! Wat me aanspreekt aan de Mindful met je Peuter-training is dat hier aandacht aan wordt besteed, terwijl er ook stilgestaan wordt bij de behoeften van ouders. Voor een fijne ouder-kindinteractie is het namelijk belangrijk dat zowel ouder als kind goed in hun vel zitten.”

Kun je omschrijven wat je doet als co-trainer?

Als co-trainer ben ik vooral verantwoordelijk voor de peuters. Ik zal veel met hen spelen. Ook zal ik, waar nodig, ouders en Loes ondersteunen bij de Mindful met je Peuter-training.”

Waar kijk je het meest naar uit bij de komende training?

Ik kijk er enorm naar uit om weer op een directe manier met de dynamische peuterdoelgroep aan de slag te gaan! En wat ik bij deze training zo bijzonder vind, is dat ik kan meehelpen aan het proces dat ouders en peuters nauwer met elkaar verbonden raken, en bewuster genieten van de razendsnelle peutertijd.”

IMH-specialist Toos stelt zich voor.

We boffen maar: Toos van Pampus is IMH-specialist en co-trainer bij de komende 8-weekse ‘Mindful met je baby’. Dat is bijzonder, want deze functie wordt meestal vervuld door een stagiair. Tijdens de training zal zij er zijn voor de babies, en zal ze ouders ondersteunen met haar expertise. Hier stelt ze zich voor.

Toos, waar staat IMH voor?
“Infant Mental Health (IMH) staat voor de zorg voor de allerjongsten (van nog niet geboren tot 4 jaar) binnen de context waarin zij opgroeien.”

Wat doet een IMH-specialist?
“Door verbeteren en optimaliseren van de ouder-kind relatie draagt de IMH-specialist bij aan het opbouwen van een veilige band/gehechtheidsrelatie tussen (aanstaande) ouder(s) en kind.”

Wat hebben IMH en mindfulness gemeen?
“Zowel bij IMH als bij Mindful met je baby is er aandacht voor wat er in het moment gebeurt, wat de betekenis is.”

Wat is je achtergrond?
“In een ver verleden ben ik huisarts en consultatiebureau-arts geweest. Momenteel werk in als IMH-specialist en ben ik homeopaat.”

Hoe ben je in aanraking gekomen met ‘Mindful met je baby’?
“Via een collega. Zij vertelde mij hoe je met deze simpele methode zo veel kan bereiken. Dat maakte mij nieuwsgierig en dat ik de training ben gaan volgen.”

Waarom is ‘Mindful met je baby’ waardevol voor ouders?
“‘Mindful met je baby’ biedt ouders een kans te ervaren hoe prettig het is om aandacht aan je baby en aan jezelf te geven, even los van de hectiek van alle dag. Wat een effect dat kan hebben op je welbevinden en het plezier in het ouderschap. In een groep werkt het zo veel krachtiger. Je leert van elkaar en realiseert je dat je niet de enige bent die het soms lastig vindt alle rollen in het leven te combineren. De rol van ouder zijn, partner, kind, collega, vriend/vriendin….”

Wat voor rol speelt mindfulness in je eigen leven?
“Door zo veel mogelijk in het moment te zijn maak ik bewuster keuzes in plaats van automatisch te reageren en maar door te gaan.”

In de komende training, waar zie je het meest naar uit?
“Het met elkaar op weg zijn en ontdekken van de verwondering om wat er is. Het geeft mij een enorme voldoening daar deel van te mogen uitmaken. Ik leer er zelf ook steeds weer van.”

Wil je meer leren over mindful parenting? De volgende training ‘Mindful met je baby’ begint op 17 januari bij Rumah Yoga in Amsterdam-Noord.

#mindfulmetjebaby #voorstellen #imh-specialist #rumahyoga

Deelnemers over de MBSRit mindfulnesstraining

“Een cursus bij Loes voelt als een warm bad. Liefdevol, zacht maar ook confronterend, ze zet je aan tot nadenken en ontwikkeling.”
– Esther

Deelnemers bedankt voor je prachtige feedback!

Vandaag heb ik met collega Laura Jager de mindfulnesstraining van september afgesloten. Ik voel me overweldigd door de mooie feedback van de deelnemers, en wil die hier graag met je delen.

“Super bedankt voor deze ervaring. Het was meer dan waar ik op hoopte. Een grote stepping stone in mijn leven.”
– Esther

“Ik heb een begin gemaakt in bewustworden van waar ik mezelf in de weg kan zitten. Ik herken negatieve invloeden en gedachten sneller. Ik heb geleerd dat ik niet alles steeds uit hoef te leggen.”
– Jan

“Ik heb meer focus, kan dingen met meer aandacht doen. Ik heb minder paniekaanvallen en iets meer rust.”
– Hanna

 

“De trainers luisteren goed, weten verhalen in te dammen en de aandacht te richten op wat belangrijk is. Ze zijn zorgzaam en vakkundig.”
– Jan

“Positieve punten van Loes? De rust, het doorvragen en de ruimte geven. Ze is geduldig, kundig, met liefde en professioneel.”
– Hanna

Wil je deelnemen aan een training? Binnenkort komen de cursussen van voorjaar 2020 online.
Over twee weken begint de training ‘Mindful met je peuter’. Er zijn nog plaatsen beschikbaar.

#feedback #dankbaar #review #mindfulnesstraining

Mediteren met peuters, hoe en waarom?

(3 minuten lezen)

‘Mindful met je peuter’ is een 9-weekse training waarin je mindfulness ontwikkelt in jezelf èn in contact met je kindje. De tweede helft komt je peuter mee naar de groepssessies. Zo kun je samen met andere ouders oefenen met mindful parenting. Hoe gaat zo’n sessie in zijn werk? Hieronder kun je er meer over lezen.

Na het welkomstliedje gaan de kindjes spelen terwijl de ouders mediteren. Ja, dat lees je goed, de ouders sluiten hun ogen, en doen een begeleide meditatie van 10 tot 15 minuten. Het zou je verbazen hoe soepel dat gaat. Als ouder blijf je open staan voor je kindje. Je oefent met het verdelen van aandacht tussen je eigen ervaring en de signalen van je peuter. Je gaat steeds beter opmerken wanneer je kindje even niets van je nodig heeft en er dus ruimte is om je op jezelf te richten.
De co-trainer begeleid ondertussen de peuters. Zij maakt contact met de peuters en zorgt ervoor ze veilig zijn.
Als tijdens de meditatie je kindje je wel even nodig heeft, oefen je met bewust zorgen voor je kindje, terwijl je blijft opmerken hoe het met jou gaat. Dit is een belangrijke vaardigheid in het dagelijks leven. Zo weet je namelijk beter wat je te geven hebt, en kom je minder snel en automatisch in opvoedstress terecht. Mediteren met je peuter helpt jou dus om mindful ouderschap te ontwikkelen en beter voor jezelf te zorgen. Ook ontdekken veel ouders dat hun kindje veel zelfstandiger is dan ze dachten.

Vervolgens bespreken ouders en trainers de meditatie, het huiswerk, het thema van de week en andere ervaringen. De kindjes spelen ondertussen door. Soms is het een beetje jongleren met je aandacht, en wij als trainers stemmen daar ook het tempo en de informatie op af.

Dan staan na pauze de peuters centraal. We doen een activiteitje dat aansluit bij hun belevingswereld, terwijl jij als ouder oefent met bewustzijn rondom het thema van de week. De ene keer is het verstoppertje spelen, de andere keer kinderyoga, of lopen als dieren op een spannende ondergrond. De activiteiten zijn zowel speels, als dat de peuters heel lichtjes kennis maken met mindfulness.

De kijkmeditatie erna is een bijzondere oefening. Je mediteert als het ware met je open ogen, waarbij je al je aandacht richt op je spelende kindje. Elke keer weer kijk je met een frisse blik naar je peuter en leer je je kindje beter lezen. Tegelijkertijd word je bewuster van je eigen reacties, filters en verwachtingen, en oefen je met ruimte maken voor wat jij voelt en ervaart. Hierdoor kun je steeds makkelijker aansluiten bij de behoeftes van je peuter, terwijl je ook zorgzamer met jezelf omgaat. Zo vormt de kijkmeditatie een brug tussen de training en je dagelijks leven.

Het kan gebeuren dat de stress oploopt tijdens een sessie. Dan leggen we soms het programma even stil om een speciale korte meditatie doen: de ouder-kind-ademruimte.
Daarin maken we in vijf minuten zowel ruimte voor ons zelf, als voor ons kindje. Zo kunnen je beter zien wat er mogelijk is in de situatie, en bewust met een passend antwoord komen.
Het gebeurt vaak dat tijdens de ouder-kind-ademruimte een kindje kalmeert, als het eerder overstuur was of moest huilen. Het is wonderlijk om te zien wat er gebeurt, wanneer we met een vriendelijke open aandacht de situatie zien zoals die is.

Het laatste deel van de training staat in het teken van uitwisseling en het voorbereiden van thuis oefenen. We sluiten de sessie af met een uitzwaailiedje waarbij we ieder kindje en iedere ouder toezingen.

Het is bijzonder om te zien dat de kindjes het vaak enorm naar hun zin hebben. Ze staan niet volledig in het middelpunt, maar als ouder oefen je wel steeds met aanwezig zijn. Door open te staan voor wat je kindje ervaart en nodig heeft, kan je kindje erop vertrouwen dat hij of zij altijd bij je terecht kan. En daarmee ben je voor je kindje de veilige basis van waaruit hij of zij lekker kan gaan spelen.

Veel ouders maken zich vooraf zorgen over de sessies met de peuters. Het mooie van mindfulness is dat we ruimte maken voor hoe het nu is. Of het nu rustig gaat of druk, of we nu energie hebben of moe zijn, we beginnen simpelweg bij het hier en nu en kijken van daaruit wat er mogelijk is.
Deze houding is de kern van mindful parenting, en helpt je kind om zichzelf te accepteren zoals hij of zij is, en zich vol vertrouwen te ontwikkelen.

De volgende ‘Mindful met je peuter’ start 29 november. Doe je mee?

#mindfulness #parenting #mindfulmetjepeuter #mindfulnesstraining

‘Mindful met je baby’ begint volgende week

Wil je meer genieten van de babytijd?
Nog beter afstemmen op je kindje?
Een gezonde balans vinden in de zorg voor jezelf en de zorg voor je kleintje?
Gun je zelf deze unieke training.
Er zijn nog plaatsen beschikbaar.
Gratis voor lage inkomens bij deelname aan het onderzoek.

 

Tijdens de wekelijkse groepssessies kun je samen met andere ouders oefenen in het mindful zorgen voor jou en je baby.

Je leert praktische technieken waardoor je bewuster wordt van je eigen behoeftes, en voor de signalen van je baby. Zo ga je zien wanneer je baby je nodig heeft, en wanneer er ruimte is voor jou.

Tijdens de sessies kun je je ervaringen delen met andere ouders, waardoor je elkaar kunt steunen in deze bijzondere tijd.

Thuis oefen je met korte meditaties en mindfulness in de verzorging van je kindje, waarbij er ruimte is voor jouw unieke situatie.

Je wordt tijdens de training begeleid door mindfulnesstrainer Loes Glandorff en infant-mental-health-specialist Toos van Pampus. Wij zijn er voor jou en voor je baby.

Tijdens ‘Mindful met je baby’ ontwikkel je mindful ouderschap op een manier die bij jouw leven past.

Kijk hier voor meer informatie en je aanmelden.
Liever even persoonlijk contact? Bel Loes Glandorff op 06 128 44 326

Voor wie is ‘Mindful met je baby’?

Schitterend, heftig en uitputtend. De babytijd kan overweldigend zijn. Het kan gebeuren dat je geleefd wordt en dat je niet aan genieten toekomt. Soms zijn er omstandigheden waardoor het extra moeilijk is om je balans te hervinden in de babytijd. Dan is het fijn om mindful voor jezelf en je kindje te leren zorgen. Hieronder een aantal redenen voor ouders om de training te volgen.

 

Je voelt dat je geleefd wordt

Hoe bijzonder zo’n klein kindje ook is, door de drukte kun je in de automatische piloot terecht komen. Als je merkt je dat je niet echt aanwezig bent, ga je niet alleen mooie momenten missen, maar ben je ook minder afgestemd op de behoeftes je kindje. In de training leer je om de signalen van je baby te lezen, en de ontwikkeling van je kindje te ondersteunen. Daarnaast word je bewuster van wat je voelt, zodat de mooie momenten met je kindje een diepere glans krijgen.

Overbelast of een burn-out

Met de komst van een kindje staat alles op scherp. Als je overspannen raakt op je werk, is het moeilijk om die overbelasting buiten je gezin te houden. Vaak hangt de uitputting samen met de moeite om je eigen grenzen en behoeftes te herkennen, en gezond voor jezelf te zorgen. In de zorg voor je baby kunnen deze patronen nog extra heftig naar boven komen. In de training leer je niet alleen om opmerkzaam te worden voor je eigen behoeftes, maar ook om voor deze behoeftes te vervullen in harmonie met je kindje.

Premature geboorte

Als je kindje te vroeg is geboren, kun je een overbezorgdheid ontwikkelen die moeilijk los te laten is. Zelfs in momenten dat je baby rustig speelt of slaapt, kun je niet meer onbezonnen genieten. Door alle opgebouwde stress kan het extra moeilijk zijn om aan jezelf toe te komen en het gevaar ligt op de loer dat je niet meer oplaadt. In de training leer je om met een frisse blik naar je kindje te kijken, te herkennen wanneer je kindje zelf kan spelen zodat er meer ruimte voor jezelf ontstaat.

Je baby huilt veel

Sommige kindjes huilen veel en ontroostbaar. Soms is er een duidelijke oorzaak aan te wijzen, maar vaak ook niet. De onzekerheid en stress die dit oproept kan een vicieuze cirkel in gang zetten. In de training leer je om gezond met je eigen emoties om te gaan, en vanuit verbinding de emoties van je kindje te dragen. Hierdoor kun je weer ontspannen in contact met elkaar. Zelfs als het huilen er niet mee oplost, wordt het makkelijker om mee om te gaan.

Je hebt last van somberheid

De babytijd is niet altijd een roze wolk. Als je worstelt met somberheid of verdriet, kan het moeilijk zijn om je verbonden te voelen met je baby. Je kunt je ook schuldig gaan voelen en je terug gaan trekken, waardoor de situatie extra zwaar kan worden. In de training leer je piekerpatronen te doorbreken. Tegelijkertijd ontwikkel je zelfcompassie, waardoor je ruimte krijgt voor moeilijke gevoelens. Ook leer je de signalen van je kindje lezen, zodat het makkelijker wordt om op je kleintje af te stemmen, ook als je het even moeilijk gaat.

Je baby beter leren kennen

Mindfulness poetst de lens van je observatievermogen. Vaak verwarren we observatie met interpretatie. In de training leer je scherp te stellen op het huidige moment, en te onderscheiden wat je ziet, van wat je denkt en wat je voelt. Daardoor ontwikkel je een open blik, en wordt je minder snel geleid door je aannames. Babies ontwikkelen en veranderen voortdurend. Als je mindful naar je kindje kijkt, accepteer je je kindje zoals hij of zij is in dit huidige moment. Zo word je kindje aangemoedigd om zijn of haar wereld met je te delen, in het vertrouwen dat je echt luistert en er voor je kindje bent. Zo kan jij je baby optimaal ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.

Mindful omgaan met je huilende baby

Het troosten van een ontroostbare baby kan loodzwaar zijn. Huilen roept bij ons vaak sterke reacties op. We voelen de neiging om het direct op te lossen.
 
Heeft de baby honger? Is hij of zij moe? Is er een vieze luier? Heeft het kindje ergens pijn? De emoties die we voelen dwingen ons bijna om actie te nemen. En dat is maar goed ook, want zó beschermt ons brein onze baby.
Maar wat nou als we niets aan de oorzaak van het huilen kunnen doen? En troosten niet lijkt te helpen? Dan voelen we tóch de drang om het op te lossen. Dan kunnen we onmacht voelen, gestrest of gefrustreerd raken, of aan onszelf gaan twijfelen. En als onze eigen emotionele stress toeneemt, is het vaak nog moeilijker om er voor het kindje te zijn.
 
Jonge babies huilen gewoonlijk zo’n twee uur per dag. Maar sommige babies huilen meer dan drie uur per dag. Deze huilbabies hebben soms lichamelijke problemen, maar vaak is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Dan kan het helpen om mindful met jezelf en je baby om te gaan.
Als je baby ontroostbaar lijkt, is er één ding dat je altijd kunt doen: de situatie accepteren en er simpelweg voor je kindje zijn. Zo krijgt je baby het signaal dat wat er ook is, het er mag zijn. En ook als dat niet de oorzaak wegneemt, de opgelopen stress krijgt de kans om weg te ebben.
 
In de training Mindful met je baby ontwikkel je de innerlijke ruimte om het huilen van je baby te dragen. Je oefent in het omgaan met eigen emotionele stress en te accepteren hoe het met je kindje is. Daarnaast leer je beter de signalen van je kindje te lezen, waardoor je makkelijker kunt afstemmen op zijn of haar behoeftes. Je ontwikkelt in de training ook je eigen lichaamsbewustzijn waardoor je beter voor jezelf kunt zorgen, en weerbaarder wordt voor stress.
 
Soms kun je gevangen raken in een vast patroon met je kindje. Door mindfulness te beoefenen hoef je niet op de automatische piloot door te zwoegen. Je ontwikkelt het bewustzijn om nieuwe mogelijkheden te zien, en te kiezen om anders met stress om te gaan. Daardoor kun je met nieuwe ogen naar jezelf en je kindje kijken en ontstaat er ruimte om van elkaar te genieten. En soms kun je dan zelfs genieten van het contact, wanneer je kindje huilt.