‘Mindful met je baby’ begint volgende week

Wil je meer genieten van de babytijd?
Nog beter afstemmen op je kindje?
Een gezonde balans vinden in de zorg voor jezelf en de zorg voor je kleintje?
Gun je zelf deze unieke training.
Er zijn nog plaatsen beschikbaar.
Gratis voor lage inkomens bij deelname aan het onderzoek.

 

Tijdens de wekelijkse groepssessies kun je samen met andere ouders oefenen in het mindful zorgen voor jou en je baby.

Je leert praktische technieken waardoor je bewuster wordt van je eigen behoeftes, en voor de signalen van je baby. Zo ga je zien wanneer je baby je nodig heeft, en wanneer er ruimte is voor jou.

Tijdens de sessies kun je je ervaringen delen met andere ouders, waardoor je elkaar kunt steunen in deze bijzondere tijd.

Thuis oefen je met korte meditaties en mindfulness in de verzorging van je kindje, waarbij er ruimte is voor jouw unieke situatie.

Je wordt tijdens de training begeleid door mindfulnesstrainer Loes Glandorff en infant-mental-health-specialist Toos van Pampus. Wij zijn er voor jou en voor je baby.

Tijdens ‘Mindful met je baby’ ontwikkel je mindful ouderschap op een manier die bij jouw leven past.

Kijk hier voor meer informatie en je aanmelden.
Liever even persoonlijk contact? Bel Loes Glandorff op 06 128 44 326

Voor wie is ‘Mindful met je baby’?

Schitterend, heftig en uitputtend. De babytijd kan overweldigend zijn. Het kan gebeuren dat je geleefd wordt en dat je niet aan genieten toekomt. Soms zijn er omstandigheden waardoor het extra moeilijk is om je balans te hervinden in de babytijd. Dan is het fijn om mindful voor jezelf en je kindje te leren zorgen. Hieronder een aantal redenen voor ouders om de training te volgen.

 

Je voelt dat je geleefd wordt

Hoe bijzonder zo’n klein kindje ook is, door de drukte kun je in de automatische piloot terecht komen. Als je merkt je dat je niet echt aanwezig bent, ga je niet alleen mooie momenten missen, maar ben je ook minder afgestemd op de behoeftes je kindje. In de training leer je om de signalen van je baby te lezen, en de ontwikkeling van je kindje te ondersteunen. Daarnaast word je bewuster van wat je voelt, zodat de mooie momenten met je kindje een diepere glans krijgen.

Overbelast of een burn-out

Met de komst van een kindje staat alles op scherp. Als je overspannen raakt op je werk, is het moeilijk om die overbelasting buiten je gezin te houden. Vaak hangt de uitputting samen met de moeite om je eigen grenzen en behoeftes te herkennen, en gezond voor jezelf te zorgen. In de zorg voor je baby kunnen deze patronen nog extra heftig naar boven komen. In de training leer je niet alleen om opmerkzaam te worden voor je eigen behoeftes, maar ook om voor deze behoeftes te vervullen in harmonie met je kindje.

Premature geboorte

Als je kindje te vroeg is geboren, kun je een overbezorgdheid ontwikkelen die moeilijk los te laten is. Zelfs in momenten dat je baby rustig speelt of slaapt, kun je niet meer onbezonnen genieten. Door alle opgebouwde stress kan het extra moeilijk zijn om aan jezelf toe te komen en het gevaar ligt op de loer dat je niet meer oplaadt. In de training leer je om met een frisse blik naar je kindje te kijken, te herkennen wanneer je kindje zelf kan spelen zodat er meer ruimte voor jezelf ontstaat.

Je baby huilt veel

Sommige kindjes huilen veel en ontroostbaar. Soms is er een duidelijke oorzaak aan te wijzen, maar vaak ook niet. De onzekerheid en stress die dit oproept kan een vicieuze cirkel in gang zetten. In de training leer je om gezond met je eigen emoties om te gaan, en vanuit verbinding de emoties van je kindje te dragen. Hierdoor kun je weer ontspannen in contact met elkaar. Zelfs als het huilen er niet mee oplost, wordt het makkelijker om mee om te gaan.

Je hebt last van somberheid

De babytijd is niet altijd een roze wolk. Als je worstelt met somberheid of verdriet, kan het moeilijk zijn om je verbonden te voelen met je baby. Je kunt je ook schuldig gaan voelen en je terug gaan trekken, waardoor de situatie extra zwaar kan worden. In de training leer je piekerpatronen te doorbreken. Tegelijkertijd ontwikkel je zelfcompassie, waardoor je ruimte krijgt voor moeilijke gevoelens. Ook leer je de signalen van je kindje lezen, zodat het makkelijker wordt om op je kleintje af te stemmen, ook als je het even moeilijk gaat.

Je baby beter leren kennen

Mindfulness poetst de lens van je observatievermogen. Vaak verwarren we observatie met interpretatie. In de training leer je scherp te stellen op het huidige moment, en te onderscheiden wat je ziet, van wat je denkt en wat je voelt. Daardoor ontwikkel je een open blik, en wordt je minder snel geleid door je aannames. Babies ontwikkelen en veranderen voortdurend. Als je mindful naar je kindje kijkt, accepteer je je kindje zoals hij of zij is in dit huidige moment. Zo word je kindje aangemoedigd om zijn of haar wereld met je te delen, in het vertrouwen dat je echt luistert en er voor je kindje bent. Zo kan jij je baby optimaal ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.

Mindful omgaan met je huilende baby

Het troosten van een ontroostbare baby kan loodzwaar zijn. Huilen roept bij ons vaak sterke reacties op. We voelen de neiging om het direct op te lossen.
 
Heeft de baby honger? Is hij of zij moe? Is er een vieze luier? Heeft het kindje ergens pijn? De emoties die we voelen dwingen ons bijna om actie te nemen. En dat is maar goed ook, want zó beschermt ons brein onze baby.
Maar wat nou als we niets aan de oorzaak van het huilen kunnen doen? En troosten niet lijkt te helpen? Dan voelen we tóch de drang om het op te lossen. Dan kunnen we onmacht voelen, gestrest of gefrustreerd raken, of aan onszelf gaan twijfelen. En als onze eigen emotionele stress toeneemt, is het vaak nog moeilijker om er voor het kindje te zijn.
 
Jonge babies huilen gewoonlijk zo’n twee uur per dag. Maar sommige babies huilen meer dan drie uur per dag. Deze huilbabies hebben soms lichamelijke problemen, maar vaak is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Dan kan het helpen om mindful met jezelf en je baby om te gaan.
Als je baby ontroostbaar lijkt, is er één ding dat je altijd kunt doen: de situatie accepteren en er simpelweg voor je kindje zijn. Zo krijgt je baby het signaal dat wat er ook is, het er mag zijn. En ook als dat niet de oorzaak wegneemt, de opgelopen stress krijgt de kans om weg te ebben.
 
In de training Mindful met je baby ontwikkel je de innerlijke ruimte om het huilen van je baby te dragen. Je oefent in het omgaan met eigen emotionele stress en te accepteren hoe het met je kindje is. Daarnaast leer je beter de signalen van je kindje te lezen, waardoor je makkelijker kunt afstemmen op zijn of haar behoeftes. Je ontwikkelt in de training ook je eigen lichaamsbewustzijn waardoor je beter voor jezelf kunt zorgen, en weerbaarder wordt voor stress.
 
Soms kun je gevangen raken in een vast patroon met je kindje. Door mindfulness te beoefenen hoef je niet op de automatische piloot door te zwoegen. Je ontwikkelt het bewustzijn om nieuwe mogelijkheden te zien, en te kiezen om anders met stress om te gaan. Daardoor kun je met nieuwe ogen naar jezelf en je kindje kijken en ontstaat er ruimte om van elkaar te genieten. En soms kun je dan zelfs genieten van het contact, wanneer je kindje huilt.

Gratis of korting op ‘Mindful met je peuter’

‘Mindful met je peuter’ is op maat gemaakt voor het hectische leven met een peuter. Niet alleen is ‘Mindful met je peuter’ een volwaardige training waarin je mindfulness in jezelf ontwikkelt, maar het is ook een ouderschapstraining waarin je met praktische oefeningen leert opvoeden vanuit verbinding met je kindje.

 

ONTWIKKELING EN ONDERZOEK
‘Mindful met je peuter’ is ontwikkeld door UvA minds en wetenschappelijk onderbouwd. Ontwikkelaarster Eva Potharst heeft het programma gebaseerd op de laatste inzichten uit de Infant Mental Health, en op de mindful ouderschapstraining van Susan Bögels en Kathleen Restifo.

Vanaf het begin is de effectiviteit van de training onderzocht. Uit onderzoeken blijkt onder andere dat ouders beter kunnen afstemmen op de behoeftes van hun peuter, en dat peuters beter gaan luisteren naar hun ouders.

GRATIS OF MET KORTING MEEDOEN
De UvA wil de training graag verder onderzoeken en heeft daarom een fonds ter beschikking gesteld voor ouders die deelnemen aan het onderzoek.
Bij een inkomen tot 140% van het sociaal minimum, kun je gratis meedoen aan de training.
In alle andere gevallen krijg je 125 euro korting. Je betaalt dan dus 370 euro in plaats van 495 euro.
Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, grijp dus je kans en meld je aan!

MEER INFO
Over het onderzoek: https://mindfulness.loesglandorff.nl/…/deelnemen-aan-onder…/
Over de de training: https://mindfulness.loesglandorff.nl/…/mindful-met-je-peut…/

Ben je nieuwsgierig? Gebruik het contactformulier, of bel Loes Glandorff op 0612844326

TIP uit eigen ervaring: één ding tegelijk

Het hoeft ècht niet altijd moeilijk te zijn, zorgen voor mijn dochter. Als ze speelt, hoef ik haar alleen maar veilig te houden. Als ik haar yoghurt voer, hoef ik alleen maar het lepeltje aan te bieden. Als ik haar troost, hoef ik haar alleen maar vast te houden en er voor haar te zijn.

De meeste stress voor mij als ouder, ontstaat als ik zo veel mogelijk tegelijk wil doen. Terugschakelen naar één ding tegelijk, is dan het beste medicijn.

Bijvoorbeeld: even samenzitten met mijn dochter. In tijden van stress gebeurt er ondertussen van alles. Ik ben de dag aan het plannen, kijk of ik het samenzijn nog wat beter zou kunnen doen, probeer daarnaast even m’n berichten te checken, denk van alles over mijn dochter, check of ze al ‘genoeg geknuffeld heeft’ zodat ik verder kan met mijn to-do-lijstje. Ik ben druk-druk-druk aan het werk en mis het hele moment met mijn dochter. M’n lijf doet druk mee, en spant wat extra spieren aan.

Terwijl als ik er even over nadenk, dan vraagt samen zitten niet meer dan… nou ja, gewoon samen zitten, met aandacht voor elkaar.

De onrust op de achtergrond maakt het echter heel onprettig om alleen maar samen te zitten. Die duwt me het liefst voort naar nog drie dingen om te doen.

Wat ik dan kan doen, is vriendelijk te erkennen hoe ik me voel. Ik zak in mijn lijf en neem even een momentje om alles goed te voelen. Ik voel de onrust, maar ook wat er verder in mijn lijf en hoofd gebeurt. Ik voel de aanraking van mijn dochter en krijg vanzelf weer oog voor haar.

‘Één ding tegelijk’ zeg ik dan. Niet omdat het moet, maar omdat meer gewoon niet hoeft. En dan ben ik prompt weer terug in het moment met mijn dochter. ‘Wat heerlijk zo, samen even rusten. Wat een rijkdom, zo’n lief klein meisje op mijn schoot’ denk ik dan.

Het blijft me verbazen: hoe snel stress mooie momenten kaapt, maar ook hoe krachtig mindfulness is. Ik doe één ding tegelijk met aandacht en zonder iets speciaals te doen, wordt het een bijzonder moment.
Net als het volgende moment. En het volgende. ‘Één ding tegelijk’ herhaal ik dan ook maar weer steeds. En ik moet er een klein beetje om lachen.

Midden in het leven


Vol verwondering aanwezig zijn in het hier-en-nu. Wellicht ken je zo’n moment. Je blik is helder, je denken wordt stil, je bent volledig bewust. Misschien was je in de natuur, of je hield je kind voor het eerst in je armen, misschien bewoog je soepel door een moeilijke situatie heen.
Wat er ook is, je bent erbij.

Mindfulness betekent simpelweg: open aanwezig zijn in het hier-en-nu. Zonder oordelen, mild en nieuwsgierig. Als je opmerkt wat er in en om je heen gebeurt, verdiept je ervaring en kun je bewust kiezen hoe je met de situatie om wilt gaan.


Mindfulness klinkt misschien eenvoudig, maar makkelijk is het niet. Hoe vaak zijn we niet afgeleid, of reageren we op de automatische piloot?

Gelukkig zit mindfulness in ons allemaal. We zijn het alleen even vergeten. Met de juiste houding oefenen is de sleutel. In een training ontwikkel je mindfulnes stap-voor-stap. Zo kun je midden in het leven staan en volop genieten van het moment.

Wil je mindfulness een kans geven?
Kijk bij het trainingsaanbod naar de mogelijkheden.

Hoe het hier-en-nu belangrijk werd

Ik beoefende zo’n vijf jaar yoga, en de meditaties tijdens de les kietelden m’n achterhoofd. Het trok me, hoewel ik stilzitten ontzettend moeilijk vond. Ondanks de onrust had ik een sterk vermoeden dat meditatie me meer geluk en kalmte kon brengen. Ik besloot in 2012 om de 8-weekse MBSR mindfulnesstraining te doen. Het werd een kantelpunt: door te oefenen werd ik weerbaarder voor stress en zag steeds meer de schoonheid in het bestaan. Ik ontwikkelde liefdevolle discipline en leerde bewuster kiezen hoe ik met uitdagingen om wilde gaan. Meditateren transformeerde het dagelijks leven in een avontuur.

Wat heb je nodig om rijk en vrij te leven?

Ondertussen sloop mindfulness m’n ontwerppraktijk binnen. Ik vroeg me af: wat verrijkt ons leven en wat is ballast? De dagelijkse meditaties pelden langzaam m’n vooronderstellingen af. In 2013 ging ik op studiereis naar Mongolië om te leren van nomaden. Ik ontmoette overlevingskunstenaars die ongebreideld van het leven konden genieten. Ze hadden dezelfde problemen als iedereen, maar accepteerden de veranderlijkheid van het bestaan. Zonder luxe-artikelen of verzekeringen moesten ze wel en het gaf een ongekende veerkracht. Die acceptatie van wat er op je pad komt, is de essentie van mindfulness.

Geïnspireerd wilde ik mijn leven vanaf de basis weer opbouwen. Ik verliet mijn huis, trok even rond en landde op een proeftuin in Amsterdam-Noord. Samen met mijn partner Elliot bouwden we er een tiny house. Steeds vragen we ons af: wat hebben we nodig? Wat kunnen we loslaten? Hoe kunnen we het leven vieren?

Mindfulnesstraining

Meditatie vormt hierbij een onmisbaar laboratorium. Ik besloot mijn werk te gaan richten op mindfulness en in 2016 hield ik met een team solo-retraites. Fantastisch om te doen, maar ik wilde mindfulness met meer mensen kunnen delen. Ik wilde de 8-weekse training gaan geven. In 2017 haalde ik mijn basiscertificaat bij het Centrum voor Mindfulness, en 2018 m’n kwalificatie tot categorie 1 trainer. Nu is mij mijn droom in vervulling: het geven van de 8-weekse MBSR training. Ik kan niet wachten om met jou het avontuur aan te gaan.

Lees meer over mijn ontwikkeling van ontwerper naar mindfulnesstrainer.