Over twee weken start de nieuwe ‘Mindful met je peuter’. Peuterspecialist Julia Offermans zorgt tijdens de training voor je kindje. Hieronder stelt ze zicht voor.

Julia Offermans: even voorstellen!

Julia werkt als junior-onderzoeker bij UvA Minds, een academisch behandelcentrum binnen de specialistische GGZ voor kinderen en hun ouders. Julia houdt zich daar bezig met onderzoek naar de effectiviteit van behandelingen, en de samenhang tussen autismespectrumstoornis (ASS) en aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis (ADHD). Verder rondt zij in januari haar (research) masteropleidingen Child Development and Education en Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam af.

Julia, wat boeit je aan de ontwikkeling van peuters?

Wat mij boeit aan de ontwikkeling van peuters is hoe snel deze verloopt. Ik vind het vooral mooi om te zien hoe peuters steeds meer naar autonomie streven, en daarbij steeds meer hun eigen persoontje worden. Wat mij het meest aanspreekt aan werken met de peuterdoelgroep, is dat – omdat peuters zich zo snel ontwikkelen – er in een relatief korte periode en met een relatief klein steuntje in de rug al veel vooruitgang kan worden geboekt.”

Wat is je ervaring en achtergrond?

Voor mijn masteropleiding Pedagogische Wetenschappen heb ik een klinische stage gelopen bij PeuterPlus!, een project binnen Spelenderwijs Utrecht. Dit project is ontwikkeld voor peuters die niet voldoende profiteren van het voorschoolse educatie (VVE)-aanbod, en moeilijkheden laten zien op verschillende gebieden, zoals de Nederlandse taalontwikkeling, het doelgerichte gedrag of de sociaal-emotionele competentie. Binnen een PeuterPlus!-traject wordt er op een handelingsgerichte manier diagnostisch onderzoek gedaan en ondersteuning geboden aan de peuter.

Tijdens deze stage, die 10 maanden duurde, heb ik vier PeuterPlus!-trajecten uitgevoerd. Binnen deze trajecten richtte ik me voornamelijk op de peuters. Bijvoorbeeld door middel van het afnemen van taakjes, het doen van observaties en het bieden van speltrainingen. Ik heb hierbij ook samengewerkt met ouders en pedagogisch medewerkers, bijvoorbeeld door het voeren van gesprekken, het doen van huisbezoeken en het opstellen van ondersteuningsplannen.”

Verder ben ik voor mijn research masteropleiding Child Development and Education mijn thesis aan het afronden naar de effectiviteit van de Vrolijke Peuter-training. Binnen deze korte interventie leren ouders over verschillende ouderschapstechnieken, waarmee zij op een respectvolle manier kunnen communiceren met hun peuter die passend is voor zijn/haar ontwikkelingsfase. Het doel van deze interventie is om driftbuien te voorkomen en verminderen. Zelf heb ik de Vrolijke Peuter-technieken tijdens mijn stage bij PeuterPlus! in de praktijk kunnen brengen.”

Wat spreekt je aan in Mindful met je Peuter?

Het waardevolste wat ik binnen mijn stage en scriptie heb geleerd, is dat het belangrijk is om je af te stemmen op wat een peuter nodig heeft. Tevens heb ik ervaren dat dit best wel eens lastig kan zijn! Wat me aanspreekt aan de Mindful met je Peuter-training is dat hier aandacht aan wordt besteed, terwijl er ook stilgestaan wordt bij de behoeften van ouders. Voor een fijne ouder-kindinteractie is het namelijk belangrijk dat zowel ouder als kind goed in hun vel zitten.”

Kun je omschrijven wat je doet als co-trainer?

Als co-trainer ben ik vooral verantwoordelijk voor de peuters. Ik zal veel met hen spelen. Ook zal ik, waar nodig, ouders en Loes ondersteunen bij de Mindful met je Peuter-training.”

Waar kijk je het meest naar uit bij de komende training?

Ik kijk er enorm naar uit om weer op een directe manier met de dynamische peuterdoelgroep aan de slag te gaan! En wat ik bij deze training zo bijzonder vind, is dat ik kan meehelpen aan het proces dat ouders en peuters nauwer met elkaar verbonden raken, en bewuster genieten van de razendsnelle peutertijd.”

One thought on “Co-trainer Julia Offermans stelt zich voor.

Comments are closed.