FAQ

Deelnemen aan een online workshop of mindfulness sessie:

– Wat is Zoom?

Al onze online sessies en workshops vinden plaats via Zoom. Zoom is een online platform waarmee je kunt videobellen in groepen, in zogenaamde Meeting rooms. Je kunt Zoom gebruiken via je browser, of installeren op je computer, tablet of telefoon.

Hoe neem ik deel in Zoom?

Als je je hebt aangemeld voor een workshop of training, ontvang je 30 minuten vooraf een e-mail met een uitnodiging. Als je daarop klikt opent je browser automatisch. Dan kom je direct in de Meeting room van Zoom.

– Ik kan de e-mail met uitnodiging niet vinden. Wat moet ik doen?

De e-mail is 30 minuten voor de meeting verstuurd. Check je spam folder, vaak komt deze hierin terecht. Als je niets kunt vinden, mail me direct, of stuur een berichtje naar 06 128 44326.

– Wat voor apparaat heb ik nodig om mee te doen?

Je kunt meedoen met een tablet, laptop of computer met een microfoon en camera. Je kunt ook je telefoon casten naar je smart tv. Tijdens een meeting kun je alle andere deelnemers naast elkaar zien. Daarom is het belangrijk dat je scherm niet te klein is. Deelnemen met je telefoon is daarmee niet optimaal, tenzij je deze combineert met een smart tv.
Je hebt ook stabiele internetverbinding nodig. Is het de eerste keer dat je meedoet? Log dan 10 minuten van te voren in, zodat je kunt nagaan of alles werkt.

– Wat is een goede plek om mee te doen?

Tijdens een sessie oefenen we met het richten van onze aandacht, en kalmeren van onze geest. Daarom is het belangrijk dat je niet afgeleid of gestoord wordt.
Wat er door jou of andere deelnemers besproken wordt is vertrouwelijk.
Ga daarom zitten in een ruimte waar je niet gestoord wordt. Draag bij voorkeur oordopjes en zet je telefoon uit of op stil, zodat je er niet door wordt afgeleid.

– Wat is een goede (zit)houding om mee te doen?

Een mindfulness-sessie thuis, gaat hetzelfde als een sessie in een zaal. We gaan op de grond zitten, en sommige oefeningen doen we liggend op een mat. Als zitten op de grond niet goed voor je voelt, kun je ook op een stoel zitten.
Op de grond zit je het beste op een meditatiekussen, op een ferm hoofdkussen, of een opgerolde deken. Er zijn verschillende zithoudingen die je rustig kunt uitproberen: kleermakerszit, halve lotus, of op je knieën. Kijk maar wat prettig voor je is. Zorg voor wat extra kussens om je knieën te ondersteunen, en voor een deken om lekker warm te blijven.
De liggende oefeningen kun je op een kleed of een yogamat doen.

– Wat is er anders als ik samen met mijn kindje deelneem?

Er zijn een paar extra aandachtspunten als je samen met je kindje mindfulness beoefent.

  • Zorg voor een beeldscherm zonder toetsenbord. Veel kindjes vinden toetsen onweerstaanbaar, dus gebruik iets anders dan een laptop, en vergrendel je touch screen. Je kunt deelnemen met je telefoon, als je deze cast naar je smart tv.

  • Zit in een ruimte waar je kindje veilig is, en bij voorkeur gezien kan worden door de camera. We zullen oefenen met mediteren, en indien mogelijk, kort met de ogen dicht. Hoe minder jij op hoeft te letten, hoe meer ruimte er overblijft voor jezelf, en voor het vrij spelen van je kindje. Ik zal mijn ogen open houden voor je kindje.

  • Zorg voor gevarieerd speelgoed. Een groot deel van de workshop of sessie is je kindje aan het spelen. Je oefent met het observeren van je kindje, en te herkennen wanneer je kindje jou nodig heeft, en wanneer er juist ruimte is voor jezelf. Daarom is het fijn als er genoeg te spelen valt voor je kleintje. Een beetje onrust is trouwens normaal, en zelfs behulpzaam voor het oefenen van mindfulness.

  • Zorg gewoon voor je kindje zoals je dat anders ook doet. Het is fijn als bijvoorbeeld verschoonspullen in de ruimte zijn, zodat je deze niet hoeft te verlaten. Verder kun je gewoon op je kindje ingaan zoals anders.

  • Vraag niet teveel van jezelf en van je kindje. Het kan nogal uitdagend zijn om iets te leren met je kindje erbij. Tijdens een training bouwen we daar langzaam naartoe, in een workshop word je een beetje in het diepe gegooid. Kijk of je jouw verwachtingen laag kunt houden en kunt genieten van wat er gebeurt.

 

Staat je vraag er niet bij? Neem contact op en ik kijk met je mee.