Mindfulness?

Volledig bewust zijn in het hier en nu, dat is mindfulness.
Of het nu een prachtige zonsondergang is, het schoonmaken van de wc, stress of een diepe ontspanning, je bent er helemaal bij.

 

Waar je ook gaat, daar ben je.

Misschien ken je momenten van diepe aanwezigheid: in de natuur; dansend op een feest; spelend met je kinderen; of een grote helderheid in moeilijke situaties. Misschien herken je de rijkdom en stilte die je dan kunt ervaren. Niets in je geest dan wat er gebeurt. Het zit in onze aard: vol leven in het moment. Door mindfulness te beoefenen kun je die kwaliteit bewust ontwikkelen.

Het enige wat je kunt ervaren is dit moment. Hier kun je handelen. Hier kun je genieten. Hier ben je. Wat er ook gebeurt, wat je ook denkt, voelt of doet, dit is je leven. Met mindfulness geef je er al je aandacht aan. Je merkt op en omarmt je ervaring. Mild. Zonder oordeel. Gewoon omdat het er toch al is. Living the full catastrophe noemt grondlegger Jon Kabat-Zinn dat.

Bewuster kiezen.

We hebben allemaal automatische reacties. Het lijkt dan alsof je maar op één manier kunt handelen, en keer op keer kom je in dezelfde situatie terecht. Toch is er vaak veel meer mogelijk dan je denkt. Mindfulness helpt je om de automatische piloot uit te zetten en de stuurknuppel terug in handen te nemen.

Op ontdekkingsreis.

Je ontwikkelt een frisse, heldere blik, door open en nieuwsgierig te kijken. Je ziet jezelf denken en voelen, merkt op wat er in je lichaam en wat er in de wereld om je heen gebeurt. Je wordt vrijer van gedachtenspinsels, gevoelens en ongemak. Ze worden onderdeel van je bredere ervaring en verliezen hun stuwende kracht. Een groter perspectief geeft ruimte om lastige patronen te ontdekken en mogelijkheden te zien. Je kunt makkelijker stressprikkels herkennen en je grenzen te respecteren. Zo kun je uit automatische reacties stappen en nieuwe paden bewandelen.

Waarom oefenen?

Vele onderzoeken laten zien dat mindfulness kwaliteit van leven kan verhogen. Zowel cognitief als neurobiologisch functioneren kan verbeteren. Daarnaast verandert mindfulness hoe je naar jezelf en de wereld kijkt. Hierdoor ben je in staat om anders te reageren en positieve veranderingen in je leven aan te brengen.

Resultaten van de training:

Je kunt:

Groeien in bewustzijn in gedachten, gevoelens en reacties.
+ Perspectief verruimen op problemen en je omgang ermee.
+ Makkelijker omgaan met ups en downs.
+ Bewuster en intenser genieten van het leven.
+ Meer energie krijgen en het beter benutten.

Ook leer je beter:

+ Omgaan met stress en momenten waarin het anders loopt.
+ Concentreren. Je piekeren neemt af en je focus neemt toe.
+ Opmerken van grenzen en ze effectiever aangeven.

Kun je een een vermindering ervaren van:

– Stress-symptomen als hoge bloeddruk en spanning.
– Vermoeidheid en slaapproblemen.
– Angst, somberheid en depressie.
– Psychische problemen door ziekte en tegenslag.

Waarom een intensieve training?

Mindfulness is net zo natuurlijk als ademhalen. Dat wil niet zeggen dat het vanzelf gaat. Veel van ons zijn verleerd om in het moment te leven. Met je hoofd begrijpen is niet genoeg. Je leert immers geen pianospelen door alleen een boek te lezen. Mindfulness groeit door met de juiste houding te oefenen. De achtweekse training is zo ontwikkeld dat je mindfulness een stevige basis in je leven kunt geven.


Meer lezen over de inhoud van de mindfulnesstraining.